ANALISIS KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL-SOAL CERITA DI UPTD SMP NEGERI 5 KUPANG

  • Elisabet Anu Universitas Muhammadiyah Kupang
  • Uke Ralmugiz Universitas Muhammadiyah Kupang
  • Maria Martini Aba Universitas Muhammadiyah Kupang
Keywords: Ability Analysis, Mathematical Connection, Story Questions

Abstract

This study aims to determine the ability of students' mathematical connections in solving story problems. The research used was qualitative research, with the research subject of class VIII B students of UPTD SMP Negeri 5 Kupang. The research instruments used are tests, interviews and documentation. The data that has been obtained is then analyzed using question instrument analysis, data classification, and conclusions. The results showed that 3 students with high mathematical connection skills with a value of 12% were able to master all three indicators, namely linking concepts and procedures in mathematics, linking concepts in mathematics with other sciences, and applying mathematical concepts to everyday life. 11 Students with moderate mathematical connections with a score of 44% only mastered a few indicators, namely relating concepts in mathematics to other sciences, and applying mathematical concepts to everyday life.

References

Ainurrizqiyah, (2015). Keefektifan Model PjBL Dengan Tugas Creative Mind-Map Untuk Meningkatkan Koneksi Matematik Siswa. Unnes Journal of Mathematics Education, 4(2).
Annajmi, (2018). Kontribusi Disposisi Matematis terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN Tambusai. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(01), 1-8.
Annisa, (2017). Analisis Kemampuan Koneksi Matenatis Siswa SMP Pada Materi Persamaan dan Tidak Persamaan Linear Satu Variabel. Journal On Education. 1.2: 309-316.
Guntur, (2015). Analisis Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Studi Kasus Di Kelas Vii Smpn Satu Atap 2 Terisi Indramayu . Online, 1-67.
Jumadi, (2017). Analisa perbandingan logic fuzzy metode tsukamoto, sugeno, Dan mamdani (Studi kasus: Prediksi jumlah pendaftar mahasiswa baru fakultas sains Dan teknologi universitas Islam negeri sunan gunung djati Bandung). Jurnal Teknik Informatika UIN Syarif Hidayatullah, 10(1), 133582.
Kartono, (2015). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP pada Model Pembelajaran TSTS dengan Pendekatan Scientific. Unnes Journal of Mathematics Education, 4(2).
Khaira Nurliza, (2021). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP/MTS Pada Materi Persamaan Garis Lurus, beda. UPT, Perpustakaan.
Krisno B.P, (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Ditinjau Dari Self-Efficacy Siswa Kelas VII Pokok Bahasan Geometri. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES.
Kristiyana, (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Teorema Pythagoras . Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika , 290-299.
Maryanasari, R., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Smp Dengan Pendekatan Model-Elicitng Activities. Journal on Education, 1(2), 54-60.
Nurudini, (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMK Pada Materi Trigonometri. Jurnal Analisa, 6(1), 28-39.
Risna Maryanasari (2015). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Smp Dengan Pendekatan Model- Elicitng Activities . Journal On Education , Volume 01, No. 02, Februari, Hal. 54-60.
Sulistyaningsih, (2018). Analisis faktor-faktor yang memengaruhi risk management disclosure (Studi empiris pada perusahaan manufaktur yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia tahun 2012-2014). Riset akuntansi dan keuangan Indonesia, 1(1), 1-11.
Published
2024-05-19
How to Cite
Anu, E., Ralmugiz, U., & Aba, M. M. (2024). ANALISIS KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL-SOAL CERITA DI UPTD SMP NEGERI 5 KUPANG. MEGA: Jurnal Pendidikan Matematika , 5(1), 734-743. https://doi.org/10.59098/mega.v5i1.1161