Analisis Kesalahan Matematis Siswa Dengan Menggunakan Graded Response Models (GRM) Di SMP Negeri 5 Kupang

  • marselina jeni bengo ole universitas muhammadiyah kupang
  • Ryan Nizar Zulfikar Universitas Muhammadiyah Kupang
  • Nia Kurniaty Rukman Universitas Muhammadiyah Kupang
Keywords: Mathematical Errors, Graded Response Models (GRM).

Abstract

This qualitative descriptive study aims to determine the mathematical errors made by students using Graded Response Models on the triangle and square materials at class VII-C SMP Negeri 5 Kupang 2022/2023. The subject of this research is class VII-C SMP Negeri 5 Kupang, while the object is the students' mathematical errors using Graded Response Models (GRM). Data were analyzed based on the test results, interview results, and documentation and using Graded Response Models (GRM). The study shows that the mathematical errors of the students in class VII-C SMP Negeri 5 Kupang are in the high, medium, and low categories. High ability students consist of 4 students, medium ability students (7 students), and low ability students (4 students).

References

Budi, M. (2013). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa dengan Menggunakan Graded Response Models (GRM). In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY.
Galih Kurniadi, (2018) Matematika mempunyai peran penting sebagai dasar ps
Kartini, Kartini. "Analisis Pembelajaran Online Anak Usia Dini Masa Pandemi COVID-19 Kota dan Perdalaman." Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6.2 (2021): 809-818.
Ramlah, Sudarman Bennu, B. P. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Penjumlahan Dan Pengurangan Pecahan Di Kelas Vii Smpn Model Terpadu Madani. 1(2), 182–194
Rosyana, W., Ashadi, A., & Mulyani, S. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian Three-Tier Multiple Choice (Three-Tmc) Untuk Mengukur Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Kimia Larutan Penyangga Kelas XI SMA. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 8(1), 48-58.
Sugilar, H., Rachmawati, T. K., Suratman, A., & Kariadinata, R. (2021). Kajian Strategi Pembelajaran Matematika Berbasis Online (Study of Online Mathematics Learning Strategy). JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 22(1), 81-89.
Sulistio, W., Muhsetyo, G., & Qohar, A. (2019). Klasifikasi Kesalahan Siswa Kelas VII Tentang Materi Himpunan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(6), 706
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Kencana: Jakarta.
Published
2023-12-05
How to Cite
ole, marselina jeni bengo, Zulfikar, R. N., & Rukman, N. K. (2023). Analisis Kesalahan Matematis Siswa Dengan Menggunakan Graded Response Models (GRM) Di SMP Negeri 5 Kupang. MEGA: Jurnal Pendidikan Matematika , 4(2), 645-651. https://doi.org/10.59098/mega.v4i2.1263