MATEMATIKA DAN PEPUTIQ CINA SEBAGAI ADAT PERNIKAHAN SUKU MANDAR

  • eka purnamayanti universitas sulawesi barat
Keywords: Ethnomathematics, Chinese peputiq, geometric shapes.

Abstract

Culture can determine how students view things, including understanding mathematical material. Therefore, there is a need for a learning approach that is able to connect mathematics with culture, called Ethnomathematics. The concept of ethnomathematics makes a major contribution to improving mathematics learning. Ethnomathematics objects are cultural objects that contain mathematical concepts in a particular society, one of which is Peputiq China. One of the mathematical concepts contained in Peputiq Cina is the concept of geometry. This research aims to determine the various geometric concepts found in Chinese Peputiq. The method in this research uses qualitative research with an ethnographic research design. The data sources in this research use data from observation, documentation and interviews. This research aims to identify and describe the mathematical objects contained in the Chinese peputiq as one of the Mandar tribe's wedding customs. This exploratory research using an ethnographic approach is to explore the concept of geometric shapes in the creation of the Chinese peputiq frame. Through exploration, documentation, observation and interviews, geometric shapes can be found, both flat shapes and spatial shapes, including squares, rectangles, triangles, while geometric shapes include upright prisms and blocks.

 

References

Adama, A. (2019). Dinamika Pernikahan Dini. Jurnal Kajian Perempuan, Gender dan Agama. 13(1). Pp:15-24.
Ajmain, & Herna, & Masrura, S., i. (2020) Implementasi Pendekatan Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal SIGMA (Suara Intelektual Gaya Matematika) Vol. 12(1), pp: 45-54.
Damayanti, (2019). Kajian Dampak Negatif Aplikasi Berbagi Video Bagi Anak-Anak di bawah Umur Indonesia. Jurnal COMMUNICATION 10(1), pp: 1-15.
Fitryani, I., & Juwita, R. & Purwaningsih (2014). Model Literasi Media Berbasis Kearifan Lokal Pada Suku Dayak Tunjung Dan DAYAK benuak di Kutai Barat. JSP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik. Vol. 17(3), pp:207-219.
Given, & Lisa M (2008) The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods, Los Angeles, Sage. SAGE, VOL(1&2). PP: 1-195.
Jumriani, & Mustafa, Z. (2021) Peputiq Cina Dalam Adata Pernikahan Mandar Kecamatan Balanipa Kabupaten Polewali Mandar Perspektif Hukum Islam. Shautuna:Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbandingan Mahzab. 2(2), pp:322-332.
Mudjianto, B. (2018) Tipe Penelitian Eksploratif Komunikasi Exploratory Research In Communication Study. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, Vol. 22(1), pp: 65 – 74.
Neonnub, & S.I. Habsari, T.N. (2018). Belis:Tradisi Perkawinan Masayarakat Insana Kabupaten Timur Tengah Utara (Kajian Historis dan Budaya Tahun 2002-20017). Jurnal Agastya. 8(1), pp:107-126.
Nur’aini, I.L., & Harahap, E., & Badruzzaman, F.H., & Darmawan, D. (2017). Pembelajaran Matematika Geometri Secara Realistis Dengan Geo Gebra. Jurnal Matematika. 16(2). pp: 1-6.
Nurliastuti, E., & Dewi, N. R., & Priyatno, S. (2018). “Penerapan Model PBL Bernuansa Etnomatematika untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal PRISMA, Vol. 1(), pp: 99-104.
Pangestu, P., & Santi, A. U. P. (2016). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Suasana Belajar Yang Menyenangkan Pada Pelajaraan Matematika Sekolah Dasar. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, Vol. 2(2), pp:58-71
Rahmawati Z, Y., & Muchlian, M. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Rumah Gadang Minangkabau Sumatra Barat. FIBONACCI:Jurnal Pendidikan Matematika. pp: 2-12
Richardo, R., (2016) Peran Etnomatematika Dalam Penerapan Pembelajaran Matematika Pada Kurikulum 2013. LITERASI, VII (2), pp: 118-125.
Salim, H.M (2017). Bhineka Tunggal Ika Sebagai Perwujudan Ikatan Adat-Adat Masyarakat Adat Nusantara. Jurnal Hukum Pidana dan Ketatanegaraan. 6(1) 65-74.
Wahyuni, A., & Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013). P – 15 peran etnomatematika dalam membangun karakter bangsa. Prosiding, Vol.15 pp:114-118.
Wahyuni, E., & Suherman, (2023). Eksplorasi Nilai Budaya Masyarakat Suku Mandar Untuk Materi Matematika Sekolah Dasar. JRPD: Jurnal Riset Pendidikan Dasar. 6(1). pp:53-65.
Windiani, Nurul, F. (2016). Menggunakan Metode Etnografi Dalam Penelitian Sosial. DIMENSI:Jurnal Sosiologi. Vol. 9(2), pp: 87-92.
Published
2024-05-19
How to Cite
eka purnamayanti. (2024). MATEMATIKA DAN PEPUTIQ CINA SEBAGAI ADAT PERNIKAHAN SUKU MANDAR. MEGA: Jurnal Pendidikan Matematika , 5(1), 672-683. https://doi.org/10.59098/mega.v5i1.1379