PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MODEL ARIAS (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, Satisfaction) BERBASIS LKS PADA POKOK BAHASAN SEGITIGA DAN SEGIEMPAT DI SMP MUHAMMADIYAH KUPANG
Abstract
This study aims to determine the feasibility of developing LKS-based ARIAS models on the subject of triangles and quadrilateral. This research and development or Research and Development (R & D). The population in this study were all junior high school students of all VII grade studentsof SMP Muhammadiyah Kupang in consisting of 153 students. While the random sampling technique. The results showed teh development of learning and learning with ARIAS-based LKS models on the subject of triangles and quadrilateral meeting the validity criteria and feasible to use, namely syllabus with validation value of 4,34, RPP with validation value of 4,30 and LKS with validation value of 3,39 accumulated from the assesment conducted by the validator, and the evaluation of each prototypeof syllabus, RPP, and LKS with on the average4,01 which was declared very or feasible to use. The results of student responses on the worksheetwith the ARIAS model as a whole got a very good response with the achievement of an average assesment score test with a value of 83,33% witch was declaredeffective.
References
Ahmadi, Iif Khoiru dkk. 2011. Strategi Pembelajaran Sekolah Terpadu. Jakarta: Prestasi Pustakarya.
Amir, (2006). Psikologi Pembelajaran Matematika. Yogyajarta: Aswaja pressindo
Andayani. (2005). Kemampuan Siswa Melaksanakan Kegiatan belajar Mandiri terbimbing Melalui Lembar Kerja Siswa Buatan Guru dalam Mata pelajaran matematika di SMA negeri 6 Palembang. Skripsi. Palembang : Universitas Sriwijaya Palembang
Andre Heck. (2003): How a Realistic Matematics Education Aproach and Microcomputer Based Laboratory Worked in Lessonson Graphingatan Indonesian Junior High School. Jurnal of Scince and Matematics Educarion in Southeast Asia Vol.26, No 2, pp.1-15
Arikunto. (2007). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Aunurrahman, 2010. Belajar dan Pembelajaran. Cetakan ke 4. Bandung: Alfabeta
Eka. (2003). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis dengan Model Pembelajaran ARIAS di Kelas VII SMP Negeri 3 Lembang. Bandung
Hamid. (2009). Teori Belajar dan Pmebelajaran. Medan
Hartati. (2003). Meningkatkan Kemampuan Siswa Kelas II Dalam Menyelesaikkan Soal Soal Matematika Berbentuk Essay Melalui LKS Bantuan Guru Di SLTP Negeri 17 Palembang. Skripsi. Palembang: Universitas Srywijaya
Hobri, (2010). Metodologi penelitian pengembangan (Aplikasi pada Penelitian Pendidikan Matematika). Jember: Pena Salsabila
Ina V S Mullish, dkk. 2016. TIMSS. 2015. Internasional Results In Matematics. Chessnut Hill TIMSS & PIRLS Internasional Study Center Hal 13
Kay (2003). Prevention Part 4: Toothbrushing: What Advice Should be Given to Patients? British Dental Journal 195, 135-14
Keller, J.M. (2006). ARCS-Motivation Theory. Tersedia pada http:??ide.ed.edu. (diakses tanggal 23 Desember 2011
Kiranawati. (2012). Model Pembelajaran ARIAS. http://grupkn.worpress.com.category/pembelajaran model-model. (diakses pada tanggal 24 Juni 2015)
Maria. (2015) “Pengaruh Model Pembelajaran ARIAS dengan Setting Kooperatif Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Kendariâ€. Jurnal Penelitian Matematika: Volume 3 No.2 Mei 2015.
Mayanti, (2011). Analisis Hasil Belajar Siswa SMA Pada Pembelajaran Laju Reaksi Melalui Metode Praktikum Berbasis Inkuiri Terbimbing.
Maydiyah. (2009). Jurnal Peluang. Penerapan Model Pembelajaran ARCS Pada Materi Statistika di Kelas XI SMA Negeri 2 RSBI Bandah Aceh, 1(2), 12-21
Muhibbin Syah. (2015). Psikologi Pendidikan Bandung: remaja Rosdakarya
Ningsih, K. (2010). Efektivitas Model Pembelajaran ASIAS Berbasis Contextual Teaching And Learning Dalam Meningkatkan Pencapaian Kompetensi Dasar Sains Pada Siswa SMP Kota Pontianak. Jurnal Cakrawala Kependidikan. 2010,2: 112-123
OECD. (2015). PISA (2015) Result in Focus. [online]. Tersedia: https//www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf. Diakses pada tanggal 18 Desember 2016.
Prastowo.(2012). Panduan Kreatif Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Perss
Rahman, M dan Amri Sofan. 2014. Model Pembelajaran ARIAS Terintegrasi. PT Prestasi Pustakarya: Jakarta
Revy. (2017). Pengaruh Metode Problem Possing Terhadap Pemahaman Konsep Matematis di SMP Tri Sukses Natar
Rubino Rubiyanto. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Surakarta: FKIP UMS.
Rubiyanto. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Surakarta: FKIP UMS.
Siregar, Eveline, Dra dan Nara, Hartini 2010. Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.
Siti, Chotijah. (2012). Eksperimentasi Pembelajaran Matematka dengan Model ARIAS Berbasis LKS Pada Pokok Bahasan Persegi Panjang, Persegi Dan Jajar Genjang Di Tinjau Dari Aktivitas Belajar Siswa Di SMP Negeri 1 Grobol
Sopah, D. (2001). Pengembangan dan penggunaan Model Pembelajaran ARIAS. Jurnal Pendidik dan Kebudayaan : Jakarta
Sudjana (2005). Metode Statistika. Bandung: Tarsiti
Sudjana (2010). Cara Mengajar Siswa Aktif Dalam proses belajar mengajar, Bandung Sinar Baru Algensindo
Sudjana. 2005. Penelilaian Hasil Belajar Mengajar, Bandung: PT Reaja Rosdikarya
Sugihartono, (2011): Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Pers.
Suherman, E. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA UPL
Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah dasar. Jakarta: Fajar Interpratama Mandiri
Suyanto, P. d. (2011) Lembar Kerja Siswa (LKS) Pembekalan Guru Daerah Terluar Dan Tertinggi, Diambil kembali dari ON-Line: Tersedia di: http://doslide.net/documens/lembar-kerja-siswa.html.
Thiangarajan, S., Semmel, D. S., dan Semmel, D.S., & Semmel, M. I. (1974). Intrusctional Development for Training Techerrs of Excemptional Chilren: A Sourcebook. Indiana University.
Trianto. (2010). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Prestasi Pustaka: Jakarta.