POTENSI ALAT MUSIK BATAK TOBA SEBAGAI SUMBER BELAJAR MATEMATIKA DALAM MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS

  • Hadi Harianto University of Muhammadiyah Malang

Abstract

This study aims to explore the potential of ethnomatematics in Simalungun and the potential for integration of ethnomatematics in learning. This research is a survey research. The study was conducted in Simalungun with the selection of objects carried out by purposive sampling. The collection methods used in this study are observation, documentation, and literature study. After the data is collected then it is analyzed qualitatively. The study results were also conducted to find out the potential integration of ethnomatematics in learning to improve students' mathematical communication skills. The results of research that have been carried out, the musical instruments Sarune Bolon, Hasapi, and Taganning are closely related to the concept of mathematical flat figure. Ethnomatematics has the potential to improve students' mathematical communication skills, if integrated with appropriate learning materials and models.

References

Abdullah, R. (2012). Pembelajaran Berbasis Pemanfaatan Sumber Belajar. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12(2), 216–231.
Ardina, F. R., & Sa’dijah, C. (2016). Analisis Lembar Kerja Siswa Dalam Meningkatkan Komunikasi Matematis Tulis Siswa. Pendidikan: Teori, Penelitian Dan Pengembangan, 1(2), 171–180.
Arisetyawan, A., & Yuda, E. K. (2019). Ethnomathematics on Baduy tribe. Journal of Physics: Conference Series, 1318(1).
Auliana, N. (2017). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi Statistika Ditinjau dari Gaya Belajar Visual, Auditorial, Kinestetic. Simki-Techsain, 01(06).
Baeti, N. (2015). Pemanfaatan Perpustaakaan Sebagai Sumber Belajar Matematika Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 12 Kota Bima. In Seminar Nasional Pendidikan Matematika.
Bireuen, S. N. (2016). Teknik Permainan Alat Musik Tiup Tradisional Aceh Seurune Kalee pada Tari Piasan Raya di Sanggar Seurayeng Nanggroe Bireuen. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Program Studi Pendidikan Seni Drama, Tari Dan Musik, 1(4), 261–268.
Cortés, C. M. P., & Cortés, A. M. (2014). M-learning and technological literacy: Analyzing benefits for apprenticeship. Proceedings of the 10th International Conference on Mobile Learning 2014, ML 2014, 2(12), 261–265.
Crismono, P. C. (2017). Penggunaan Media dan Sumber Belajar dari Alam Sekitar dalam Pembelajaran Matematika. Gammath, 2(2), 72–77.
Fajar, U. H., & Indah, S. (2015). Komunikasi Matematika Berdasarkan Teori Van Hiele Pada Mata Kuliah Geometri Ditinjau dari Gaya Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika. Cendika, 9(2), 159–170.
Fatkhiyyah, I., Winarso, W., & Manfaat, B. (2019). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gaya Belajar Menurut David Kolb. Jurnal Elemen, 5(2), 93.
Garba, S. A., Byabazaire, Y., & Busthami, A. H. (2015). Toward the use of 21st century teaching-learning approaches: The trend of development in Malaysian schools within the context of Asia Pacific. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 10(4), 72–79.
Haerudin, H. (2013). Pengaruh Pendekatan Savi Terhadap Kemampuan Komunikasi Dan Penalaran Matematikserta Kemandirian Belajar Siswa Smp. Infinity Journal, 2(2), 183.
Herza, B., Rizal, R. A., Purba, A. P., Putra, M., & Pratama, D. T. (2019). Pengenalan Alat Musik Batak Toba Menggunakan Discrete Cosine Transform (DCT). JITE (Journal of Informatics and Telecommunication Engineering), 2(2), 99–104.
Herza, B., Rizal, R. A., Purba, R. P., & Mahligai. (2019). Pengenalan Alat Musik Batak Toba Menggunakan (DCT). JITE, 2(2), 62–68.
Hirza, H. (2019). Mencintai Musik Tradisi Delapan Etnis Sumatera Utara Melalui Mata Kuliah Musik Nusantara di Program Studi Pendidikan Seni Musik FBS -. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Hodiyanto. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Ilmu Matematika Dan Matematika Terapan, 7(1), 9.
Hutagalung, R. J. M. (2018a). Klasifikasi Instrumen Musik Pada Ensembel Musik Tradisional Batak Toba. Christian Humaniora, 2(2), 228–240.
Hutagalung, R. J. M. (2018b). KLASIFIKASI INSTRUMEN MUSIK PADA ENSEMBEL MUSIK TRADISIONAL BATAK TOBA. Jurnal Christian Humaniora, 2(2), 228–240.
Irfan, M., Slamet Setiana, D., Fitria Ningsih, E., Kusumaningtyas, W., & Adi Widodo, S. (2019). Traditional ceremony ki ageng wonolelo as mathematics learning media. Journal of Physics: Conference Series, 1175(1).
Istiani, A., Widiyanto, H., & Suningsih, A. (2015). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 39–104.
Jonassen, D. (2015). Pemanfaatan Sumber Belajar dalam Proses Pembelajaran. Lantanida Journal, 3(2), 127–139.
Joseph, D. (2016). Promoting Cultural Diversity: African Music in Australian Teacher Education. Australian Journal of Music Education, 50(2), 98–109.
Junita, R. (2016). Kemampuan representasi dan komunikasi matematis peserta didik SMA ditinjau dari prestasi belajar dan gaya kognitif. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 193. https://doi.org/10.21831/pg.v11i2.10655
Keiler, L. S. (2018). Teachers’ roles and identities in student-centered classrooms. International Journal of STEM Education, 5(1).
Mahmuzah, R. (2016). Pembelajaran Problem Posing untuk Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Didaktik Matematika, 3(2), 67–74.
Mansor, A. N., Eng, W. K., Rasul, M. S., Mohd Hamzah, M. I., & Hamid, A. H. A. (2012). Effective classroom management. International Education Studies, 5(5), 35–42.
Maryati, & Prahmana, R. C. I. (2019). Ethnomathematics: Exploring the activities of culture festival. Journal of Physics: Conference Series, 1188(1).
Mintereja, A. D. (2015). Analisis Penggunaan Alat Peraga sebagai sumber Belajar Matematika Di SMP 5 Janapria Lombok Tengah. In Seminar Nasional Pendidikan Matematika.
NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
Nugraha, Y. S. (2019). Ethnomathematical review of Toraja’s typical carving design in geometry transformation learning. Journal of Physics: Conference Series, 1280(4).
Nuraeni, R., & Luritawaty, I. P. (2018). Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa melalui Strategi Think Talk Write. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 101–112.
Panggabean, M. S., & Himawan, K. K. (2016). The Development of Indonesian Teacher Competence Questionnaire. Journal Of Educational Health and Community Psychology, 5(2).
Paridjo, & Waluya, S. B. (2017). Analysis Mathematical Communication Skills Students in The Matter Algebra Based NCTM. IOSR Journal of Mathematics, 13(01), 60–66. https://doi.org/10.9790/5728-1301056066
Pathuddin, H., & Raehana, S. (2019). Etnomatematika: Makanan Tradisional Bugis Sebagai Sumber Belajar Matematika. MaPan, 7(2), 307–327.
Polly, D., Wang, C., McGee, J., Lambert, R. G., Martin, C. S., & Pugalee, D. (2014). Examining the Influence of a Curriculum-Based Elementary Mathematics Professional Development Program. Journal of Research in Childhood Education, 28(3), 327–343.
Prasetyo, S., Mastur, Z., & Asikin, M. (2019). Potensi Etnomatematika untuk Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Matematis. In PRISMA: Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 277–286).
Pujiastuti, E. (2017). Analysis of Mathematical Communication Skills Viewed from Student Learning Styles in Eighth Grader Students in Learning Resource Based Learning Model. Unnes Journal of Mathematics Education, 6(1), 37–43.
Puspa, S., Riyadi, R., & Subanti, S. (2019). Profile of mathematical communication skills junior high school students in problem solving. Journal of Physics: Conference Series, 1157(3). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/3/032125
Putri, L. I. (2017). Etnomatematika, Kesenian Tradisional Rebana, Pembelajaran Matematika. Eksplorasi Etnomatematika Kesenian Rebana Sebagai Sumber Belajar Matematika Pada Jenjang Mi, IV(1), 21–31.
Ramadhan, I., & Minarti, E. D. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Lingkaran. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 151.
Ratumanan, T. G., & Tetelepta, Y. (2019). Analisis Pembelajaran Matematika Berdasarkan Kurikulum 2013 Pada SMA Negeri 1 Masohi. JUMADIKA : Jurnal Magister Pendidikan Matematika, 1(1), 25–34.
Rosiyanti, H., & Muthmainnah, R. N. (2017). Penggunaan gadget sebagai sumber belajar mempengaruhi hasil belajar pada mata kuliah matematika dasar. Fibonacci, 4(1), 25–36.
Rufiana, I. S., & Daimaturrohmatin. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau dari Gaya Belar Kolb. Jurmas, 3(2019), 17–31.
Sedaghatjou, M. (2017). Advanced Mathematics Communication Beyond Modality of Sight. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology Education, 5211(July).
Smieskova, E. (2017). Communication Students’ Skills as a Tool of Development Creativity and Motivation in Geometry. Universal Journal of Educational Research, 5(1), 31–35.
Solihat, I., Karlimah, & Elan. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas II SD pada Penyelesaian Soal Cerita Perkalian Bilangan Cacah. PEDADIDAKTIKA, 5(2), 119–128.
Supiyati, S., Hanum, F., & Jailani. (2019). Ethnomathematics in sasaknese architecture. Journal on Mathematics Education, 10(1), 47–57.
Tiwari, M. (2012). A mathematical applications into the cells. Journal of Natural Science, Biology and Medicine, 3(1), 19–23.
Wati, S., & Jailani, J. (2016). Kesiapan Guru Matematika SMP di Kabupaten Purworejo dalam Implementasi Kurikulum 2013. PYTHAGORAS, 11, 77–90.
Widjajanti, D. B. (2013). The Communication Skills and Mathematical Connections of Prospective Mathematics Teacher : A Case Study on Mathematics Education Students ,. Jurnal Teknologi, 2(63), 39–43.
Zainuddin, M. (2015). Implementasi kurikulum 2013 dalam membentuk karakter anak bangsa. Universum, 9(1), 131–139.
Zayyadi, M. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Pada Batik Madura. ∑Igma, 2(2), 35–40.
Published
2023-01-02
How to Cite
Harianto, H. (2023). POTENSI ALAT MUSIK BATAK TOBA SEBAGAI SUMBER BELAJAR MATEMATIKA DALAM MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS. MEGA: Jurnal Pendidikan Matematika , 3(2), 431-439. https://doi.org/10.59098/mega.v3i2.779