UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN PENDEKATAN PAKEM PADA PELAJARAN MATEMATIKA

  • Teguh Santoso STKIP Muhammadiyah Manokwari
  • Siti Muflihah
  • Yulia Putri Agtasari

Abstract

Student learning outcomes are still not optimal because the methods and approaches used are less varied. The aim of this research is to improve mathematics learning outcomes using the PAKEM approach. This type of research is Classroom Action Research (PTK) which is carried out through cycles. Each cycle consists of planning, action, observation and reflection. Data collection instruments used in this study were tests and observations. The results of this study showed that the pre-cycle was 33.33% with complete student learning outcomes of 20%. Then in the first cycle the class average value was 56% with a complete learning achievement value of 40%. Then it was continued in cycle II which experienced an increase in class average of 85.33% with a completeness score of 93.3% (reaching a score of 60 and above as many as 14 students) in other words students were thorough in learning mathematics using the PAKEM approach method

References

Andriani, R., & Rasto. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80–86. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Ardani, A. A. M. (2020). Penerapan Pendekatan Pakem Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Sifat-Sifat Bangun Ruang Di Kelas IV SD Inpres I Nambaru. Jurnal Paedagogy, 7(2), 132–137.
Bungsu, T. K., Vilardi, M., Akbar, P., & Bernard, M. (2019). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika di SMKN 1 Cihampelas. Journal On Education, 01(02), 382–389.
Hartati, R. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Pendekatan Pakem Dengan Media Interaktif. Jurnal Ilmiah Aquinas, 5(2), 318–324.
Lestari, I. (2015). Pengaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2). https://doi.org/10.30998/formatif.v3i2.118
Mulyati, S., & Evendi, H. (2020). Pembelajaran Matematika melalui Media Game Quizizz untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SMP 2 Bojonegara. Gauss: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 64–73. https://doi.org/10.30656/gauss.v3i1.2127
Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.
Novianingsih, H. (2016). Pendekatan Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, Dan Menyenangkan Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 1–11.
Nurfayeni. (2021). Penerapan Pendekatan PAKEM dalam PBM Melalui Pendidikan Karakter di SD Negeri 07 Tanjung Alam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 694–703.
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128–135. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264
Putra, H. I., & Nasrullah, A. (2017). Implementasi Pendekatan Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan Ditinjau Dari Hasil Belajar. Union: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(2), 131–142. https://doi.org/10.30738/.v5i2.1073
Rafikasari, F., Ibrahim, M., Amin, S. M., & Djazilan, S. (2021). Keefektifan Pembelajaran Agama Islam melalui Pendekatan Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan (Pakem) di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3232–3241. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1314
Santoso, T., Purnawati, S. W., & Susanto, E. Y. (2020). The Effect Of Realistic Mathematics Learning Approach On Concepts Of Understanding. Jumlahku, 7(1), 44–55.
Syachtiyani, W. R., & Trisnawati, N. (2021). Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 90–101. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.878
Waluyati, M. (2020). Penerapan Fokus Group Discussian (FGD) Untuk Meningkatkan Kemampuan Memanfaatkan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 80–91. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i1.27089
Zahara, E. (2017). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Pakem Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 002 Bagan Besar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 411–415. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v5i3.3927
Published
2023-06-08
How to Cite
Santoso, T., Muflihah, S., & Agtasari, Y. P. (2023). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN PENDEKATAN PAKEM PADA PELAJARAN MATEMATIKA. MEGA: Jurnal Pendidikan Matematika , 4(1), 532-540. https://doi.org/10.59098/mega.v4i1.949