Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the development of a collaborative learning model for sociology and anthropology education in the digital era. The research method uses descriptive qualitative with literature study data collection techniques, in analyzing data researchers use reduction, presentation, and conclusion drawing techniques. The results showed that the collaborative learning approach in Sociology and Anthropology education in the digital era has significant implications and benefits. This model improves students' social interaction, strengthens social skills, and creates a dynamic classroom environment. In addition, students develop critical thinking skills through discussions, collaborative projects and skills-based evaluation. Technological literacy is a key focus, preparing students for the digital world and giving them flexibility in learning. The model also provides practical experience in applying sociological and anthropological concepts in real-world situations, and builds students who are ready to face complex future challenges. Despite challenges such as teacher training and access to technology, the development of this model responds to changes in education, providing a solid foundation for relevant learning and deep understanding.

Article Details

How to Cite
Damanik, F. H. S. (2023). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN KOLABORATIF UNTUK PENDIDIKAN SOSIOLOGI DAN ANTROPOLOGI DI ERA DIGITAL. Prosiding Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 1, 1-18. Retrieved from https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/pps/article/view/1308

References

  1. Busan, B. S. (2022). Peningkatan hasil belajar akuntansi melalui model PBL kolaboratif di SMA Negeri 1 Gombong. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 8(2), 192–207. https://doi.org/10.37729/JPSE.V8I2.2507
  2. Elyas, A. H., Al Firah, A. F., & Sari, A. N. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Self Direct Learning Berbasis Literasi Digital Pada Masa Pandemi Covid 19 Di Smks Tik Darussalam Medan. Bisnis-Net Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 5(2), 239–247. https://doi.org/10.46576/BN.V5I2.2772
  3. Faturahim, F., & Purwanto, D. (2023). Inovasi model pembelajaran digital pada guru pjok di kecamatan palu utara. Multilateral : Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 22(4), 223. https://doi.org/10.20527/MULTILATERAL.V22I4.16578
  4. Febriani, F., & Al Ghozali, M. I. (2020). Peningkatan sikap tanggung jawab dan prestasi belajar melalui model pembelajaran kolaboratif tipe cycle 7E. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(2), 175. https://doi.org/10.25273/PE.V10I2.6335
  5. Fitriana, A., Susiani, T. S., & Salimi, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dalam Peningkatan Pembelajaran IPS tentang Jual Beli pada Siswa Kelas III SDN 1 Kutowinangun Tahun Ajaran 2017/2018. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1). https://doi.org/10.20961/JKC.V7I1.40722
  6. Fitriyah, I., Wiyokusumo, I., & Leksono, I. P. (2021). Pengembangan media pembelajaran Prezi dengan model ADDIE simulasi dan komunikasi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.21831/JITP.V8I1.42221
  7. Helminsyah, H., Musdiani, M., Mustadi, A., & Senen, A. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Project Citizen Berbasis Portofolio Untuk Kompetensi Pendidik Society 5.0. Visipena, 12(2), 237–249. https://doi.org/10.46244/VISIPENA.V12I2.1770
  8. Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10.31004/EDUKATIF.V4I2.2589
  9. Krismawati, A., Ismanti, S., Nazla, F., & Wulandari, R. (2023). Pengembangan Media Audio-Visual Sebagai Model Pembelajaran Problem Based Learning Di Sekolah Dasar Pada Era 5.0. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 4(2), 186–194. https://doi.org/10.19105/MUBTADI.V4I2.7719
  10. Kuntarto, E. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Literasi Digital Berbasis Merdeka Belajar untuk Masyarakat Pedesaan. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1). https://doi.org/10.30998/SAP.V7I1.12288
  11. Mau, M., Saenom, S., Martha, I., Ginting, G., & Sirait, S. (2022). Model Pembelajaran Orang Dewasa di Era Masyarakat 5.0. Skenoo : Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 2(2), 165–178. https://doi.org/10.55649/SKENOO.V2I2.38
  12. Maullidyawati, T., & Hidayah, R. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Melatihkan Literasi Sains Peserta Didik Pada Materi Kesetimbangan Kimia. Jurnal Ilmiah Ar-Razi, 10(1). https://doi.org/10.29406/AR-R.V10I1.3664
  13. Muhammad Yusuf, Andi Cici Thania, Maulida Sari Harahap, & Marito Ritonga. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran Digital Intelegent Tutoring System. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.30738/JIPG.VOL3.NO1.A11898
  14. Mulyatna, F., Karim, A., & Purnama, I. M. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Pembelajaran Berbasis Whiteboard Animation Sederhana Berbantuan Explee. Selaparang Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(3), 576. https://doi.org/10.31764/JPMB.V4I3.4045
  15. Nana, N., & Surahman, E. (2019). Pengembangan Inovasi Pembelajaran Digital Menggunakan Model Blended POE2WE di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya), 4, 82. https://doi.org/10.20961/PROSIDINGSNFA.V4I0.35915
  16. Pandie, S. G., & Manapa, I. Y. H. (2021). Meningkatkan Prestasi Belajar Mahasiswa Menggunakan Model Pembelajaran Kolaboratif dengan Pendekatan Blended Learning. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 6(1). https://doi.org/10.30998/SAP.V6I1.8614
  17. Rahimi, R., & Selian, S. (2022). Pengembangan bahan ajar menulis berbasis model pembelajaran kolaboratif untuk meningkatkan keterampilan menulis siswa kelas smp. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(2), 120. https://doi.org/10.29210/30031680000
  18. Rahmahwati, R., Susiani, T. S., & Salimi, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation dengan Multimedia untuk Meningkatkan Kerja Sama Siswa dalam Mata Pelajaran IPS Kelas IV SD Negeri 1 Wonosari Tahun Ajaran 2017/2018. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1). https://doi.org/10.20961/JKC.V7I1.40685
  19. Setiawan, I., & Afipah, H. (2022). Implementasi Aplikasi Speech Act Model Pembelajaran Digital untuk Melatih Bahasa dan Bicara Anak Berkebutuhan Khusus. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1744–1747. https://doi.org/10.54371/JIIP.V5I6.629
  20. Suri, F., Saragi, D., & Perangin-angin, R. B. B. (2022). Analisis Model Pembelajaran SAVI pada Era Society 5.0 di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Basicedu, 6(5), 7768–7774. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I5.3588
  21. Susanti, S., Prasetyo, T., & Nasution, S. A. (2017). Model Pembelajaran Kolaboratif Sebagai Alternatif Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1). https://doi.org/10.30997/DT.V4I1.822
  22. Suyatmini, S., Ulfatun, T., Kardiyem, K., Setiyawan, Y. A., & Kusumaningtyas, A. (2021). Edukasi Literasi Manusia Dan Model Pembelajaran. Selaparang Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 5(1), 410. https://doi.org/10.31764/JPMB.V5I1.5577
  23. Wulan, R. (2023). Implementasi Teknologi Informasi dan Komunikasi New Media Digital sebagai Konsep Model Pembelajaran Siswa di SMPN 101 Jakarta. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(3), 476. https://doi.org/10.30998/SAP.V7I3.16023