Main Article Content

Abstract

This study aimed to investigate: (1) the role of sociology teachers in improving students' learning interest in XI graders at SMAN Baranusa, and (2) factors that influence students' learning interest. This is a qualitative descriptive study where the data were collected through observations, interviews, and documentations. The study focusses on sociology teachers. Besides, the data were validated through triangulation of sources, techniques, and times.The role of sociology teachers in increasing students' interest in learning were (a) creating a pleasant learning environment, (b) Using varied teaching models, (c) Providing motivation and support for students in learning, and (d) Adjusting materials to students' interests and needs in learning. Factors that influence students' interest in learning were (a) a lack of learning interest, (b) Irrelevant materials, (c) A less supportive classroom environment caused by disturbance and disorganization; and (d) Health and welfare constraints.

Keywords

The Role of Sociology Teachers, Students’ Learning Interest

Article Details

How to Cite
Djou, S. (2024). THE ROLE OF SOCIOLOGY TEACHERS IN INCREASING THE LEARNING INTEREST OF STUDENTS AT BARANUSA STATE HIGH SCHOOL. SocioEdu: Sociological Education , 5(2), 57-61. https://doi.org/10.59098/socioedu.v5i2.1699

References

  1. Achru (2019) “Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Jurnal Idaarah :3 (2):278
  2. Andriani, A. (2018). Peranan Guru Sosiologi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI IPS Di SMAN 5 Ponti-anak. Skripsi S1. Universitas Tan-jungpura Pontianak.
  3. Anggraeni, R (2021). Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar
  4. Peserta Didik SDN 1 Pematang Pasir Kecamatan Ketapang Lampung Selatan. Skripsi S1. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
  5. Arianti. (2018) Peranan Guru dalam Meningkat-kan Motivasi Belajar Siswa,.Jurnal Kependidikan: 12 (2)
  6. Azizah. et al (2016). Pengaruh Metode Guided Discovery Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN Gedanganak 01 Kecamatan Ungaran Timur Kabupaten Semarang. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar:3 (1): 1-9
  7. Badiran. (2013) Test. PowerPoint Perkuliahan Evaluasi dan Assasment. Universitas Negeri Medan.
  8. Departemen Pendidikan Indonesia (2008). Ka-mus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
  9. Djaali (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
  10. Fadly, A. et. al (2014). Evaluasi Penurunan Pondasi Gedung Auditorium Universi-tas Negeri Gorontalo Berdasarkan Data Sondir. Tugas Akhir tidak dipub-likasikan. Universitas Negeri Goronta-lo.
  11. Fauzi, F. Y, Arianto I, Solihatin E. (2013). Peran Guru Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Dalam Upaya Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Sosiologi. Unj Online.1(2): 2337-5205
  12. Husaini, U. (2013). Manajemen Teori, Praktik, Dan Riset Pendidikan. Jakarta : PT Bumi Aksara
  13. Indra, I. (2017). Upaya Guru dalam Meningkat-kan Minat Belajar PAI Siswa SMP Negeri 2 Banda Aceh. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Aceh.
  14. Ismail (2015). Peningkatan Kompetensi Peda-gogik Guru PAI. Jurnal Mudar-risuna:4 (2) 704- 705.
  15. Juhji (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa melalui Pendekatan Inkuiri Terbimbing. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA 2(1):58-70
  16. Kartika, S.D (2016). Peran Guru Dalam Memo-tivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelaja-ran IPS Terpadu Di SMP PGRI 2 Ciledug. Skripsi Tidak Diterbitkan. Universitas Islam Syarif Hidayatullah Jakarta.
  17. Kirom, A (2017). Peran Guru dan Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Jurnal Pendidikan Islam. 3(1)
  18. Pardede, D.L. et.al (2023). Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa menggunakan Metode Resitasi dan Metode Diskusi pada Mata Pelajaran PPKn di SMP Negeri 37 Medan T.A 2021/2022. Journal on Education. 5(2) 02: 2078-2080
  19. Putri, G.N et.al. (2021). Peran Guru Sosiologi Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Setelah Pembelajaran Daring Di SMA NEGERI 1 X Koto Kabupaten Tanah Datar. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora. 13 (2) : 792-796
  20. Wardani, G.A (2017) Peran Guru Dalam Meningktkan Minat Belajar Siswa Pa-da Mata Pelajaran Aqidah Akhlaq Ke-las II H di Madrasah Ibtidaiyah negeri 2 Model Palembang. Tesis S2. Univer-sitas Islam Negeri (UIN) Raden Fatah Palembang,
  21. Wardiana, I.P.A (2014). Hubungan antara Ad-versity Quotient (AQ) dan Minat Bela-jar dengan Prestasi Belajar Matematika pada Siswa Kelas V SD di Kelurahan Pedungan. Jurnal Mimbar PGSD Uni-versitas Pendidikan Ganesha. 2(1): 24-34.
  22. Wibowo. (2018). Manajemen Kinerja Guru. Ja-karta: Rajawali Pres.
  23. Wildanum (2019). Upaya Guru Dalam Mening-katkan Minat Belajar Siswa Kelas VIII YPI Sunan Ampel Bangsal Mojokerto. Tesis S2. Uniiversitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.